Doorzoek website

Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste informatie

Documentalist (Architectuur)

Utrecht
12 Maanden
36 uren
20 oktober 2025
Solliciteer

Reageren kan binnen 2 minuten

Over deze opdracht

Voor onze opdrachtgever het Openbaar Ministerie zijn wij opzoek naar een Documentalist (Architectuur). Reageren kan tot uiterlijk vrijdag 26 september 17:00. Let op: opdracht is niet geschikt voor ZZP. Deze opdracht valt in schaal 10.

Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van het hele OM. Een belangrijk onderdeel van dit programma is het waarborgen van heldere, consistente en betrouwbare informatie voor de betrokken overleg- en besluitorganen. Daarom zijn wij op zoek naar een documentalist die wordt ingezet in het programma Emma bij de Informatie Voorziening Openbaar Ministerie (IVOM) in Utrecht.

Als documentalist ben je verantwoordelijk voor het inrichten en onderhouden van het programmadossier, inclusief het voorbereiden, structureren en verzamelen van documentatie die nodig is voor audits en onderzoeken, zoals bijvoorbeeld een CIO-oordeel. Je verzamelt en analyseert essentiële informatie uit uiteenlopende bronnen en vertaalt complexe technische en strategische inzichten naar heldere, toegankelijke documenten. In nauwe samenwerking met projectteams, IT-specialisten en beleidsmakers zorg je ervoor dat de vastgelegde documentatie voldoet aan de hoogste kwaliteits- en tijdseisen.

Samen met je collega's werk je aan het Emma Platform, dat het OM zelf ontwikkelt. Je opdracht omvat het verzamelen, structureren en documenteren van alle relevante informatie die als basis dient voor dossiervorming. Je analyseert de beschikbare data en vertaalt complexe inzichten naar duidelijke rapportages, zodat oordelen, zoals onder andere het CIO-oordeel, nauwkeurig en tijdig kunnen worden voorbereid. Je werkt hierbij nauw samen met projectteams, beleidsmakers en andere stakeholders om te garanderen dat de informatie actueel en coherent is.

Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging is dat de IT-omgeving van het OM voortdurend in beweging is. Je borgt dat de documentatie voldoet aan de gestelde kwaliteits-, nauwkeurigheids- en structuurstandaarden. Daarnaast heb je een scherp analytisch vermogen en uitstekende communicatieve vaardigheden, zodat je je bevindingen en rapportages helder en overtuigend kunt overbrengen aan diverse stakeholders binnen het OM.

Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps-team. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en hebt empathisch vermogen.

Jouw werkzaamheden en eindresultaten bestaan onder andere uit:

  • Voorbereiden en structureren van alle documentatie die nodig is voor audits en onderzoeken naar het programma, zoals het CIO-oordeel.
  • Verzamelen en analyseren van relevante informatie uit diverse interne en externe bronnen.
  • Formuleren van heldere en toegankelijke rapportages in samenspraak met projectteams en beleidsmakers.
  • Structureren, archiveren en beheren van alle projectdocumentatie binnen het programma Emma, zodat de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar is.
  • Bewaken van de kwaliteit, nauwkeurigheid en consistentie van de documentatie conform de vastgestelde kwaliteits- en structuurstandaarden.
  • Deelnemen aan SCRUM- en overlegmomenten en het leveren van input op het gebied van informatievoorziening en documentatieprocessen.

Over de organisatie

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt samen met de politie en andere ketenpartners voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.

Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal bijzondere eenheden: het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het OM is op ongeveer 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken er ongeveer 6.000 mensen.

Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor het hele OM en richt zich op het formuleren van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van opsporings- en vervolgingsbeleid. Ook de zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering valt onder het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement, ressort of landelijk werkend onderdeel. De onderdelen van het OM hebben elk een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en soms specialismen.

Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Functie-eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal twee jaar ervaring als junior architect.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over een hbo-diploma (IT-gerelateerd).
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal twee jaar praktijkervaring met documentatiebeheer, kennismanagement en het opstellen van beleids- en adviesdocumenten in relatie tot programmadossiers.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal vier jaar kennis van contentmanagementsystemen en digitale archivering, bijvoorbeeld SharePoint, Documentum of vergelijkbare systemen.

Functie-wensen

  • Kandidaat heeft X jaar relevante werkervaring met Scrum, Agile of DevOps.
  • Kandidaat heeft X jaar relevante werkervaring met Documentatie- en informatiemanagementsystemen zoals SharePoint, Documentum of vergelijkbare systemen.
  • Kandidaat heeft X jaar relevante werkervaring met het structureren, categoriseren en beheren van informatie.
  • Je hebt kennis van het samenstellen van programma dossiers en je bent gewend om verantwoordelijkheid te nemen om een programma dossiers te beheren en te monitoren.

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 26 september 2025, voor 15.00 uur een recente cv voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Solliciteer nu

Reageren kan binnen 2 minuten

Ik sta voor je klaar.

Wil jij meer weten over deze opdracht?
Musa kan jou hier alles over vertellen. Wacht dus niet langer! Bel, mail of app Musa. Zo geregeld.

recruiter image

Musa Cigil

Recruiter IT West-Nederland