Doorzoek website

Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste informatie

Verkenning datagovernance

Utrecht
2 Maanden
36 uren
17 november 2025
Hybride
Solliciteer

Reageren kan binnen 2 minuten

Over deze opdracht

Als Verkenner Datagovernance heb je de opdracht om met een advies en plan van aanpak te komen om datagovernance en gegevensmanagement organisatorisch bij het OM in te bedden. Je inventariseert de bestaande datagovernance en huidige besturing van gegevensmanagement op dit moment binnen het OM.

Dat doe je in overleg met de diverse stakeholders op dit gebied, zoals collega’s binnen de CIO Office, kwartiermaker Compliance & Kwaliteitszorg, architecten IT-landschap en procesadviseurs van de directie ODI. Daarnaast breng je in kaart op welke wijze datagovernance kan aansluiten bij reeds bestaande governance binnen het OM en welke elementen hierbij vervolgens nog ontbreken.

Hierbij hou je rekening met reeds genomen besloten en lopende ontwikkelingen die impact hebben op de governance. Bij het opstellen van het advies en plan van aanpak is duidelijk dat je kennis hebt genomen van het eerdere inrichtingsvoorstel CDO en de handreiking organisatieinrichting gegevensmanagement vanuit J&V, maar hierbij kritisch hebt gekeken naar de toepasbaarheid binnen het OM. 

Achtergrond opdracht

IVOM is begin 2022 opgericht als zelfstandig OM-onderdeel en versterkt, vernieuwt en professionaliseert de dienstverlening op het gebied van informatievoorziening (IV) binnen het OM en met ketenpartners zoals de Rechtspraak en de Politie. Dit doet zij aan de hand van drie strategische pijlers: continuïteit, professionalisering en vernieuwing.

De LBOM is begin dit jaar opgericht om de bedrijfsvoering van het OM verder te professionaliseren t.b.v. een betere besturing op concernniveau IVOM en LBOM willen in gezamenlijkheid zorgdragen voor een goede positionering van het belang van hoogwaardige kwaliteit van data en gegevens waarbij wij ons goed kunnen verantwoorden over het gebruik ervan. Aanleiding: Data van het Openbaar Ministerie heeft een grote maatschappelijke impact.

Zo kan onjuiste data leiden tot onnodige sepots of beslissingen van rechters op basis van incorrecte of onvolledige informatie. Daarnaast is de kwaliteit van onze data bepalend voor de mate waarop wij de organisatie goed kunnen besturen en is data een waardevolle bron voor innovatie. Het Openbaar Ministerie wil concrete stappen te zetten in datagedreven en informatie gestuurd werken. Voor het effectief beheren van data is zowel datagovernance (beleid, processen en organisatie) en gegevensmanagement (operationele processen en technieken) van belang.

Over de organisatie

Voor onze opdrachtgever het Openbaar Ministerie zijn wij opzoek naar een Verkenning Datagovernance. Reageren kan tot uiterlijk donderdag 6 november 12:00. Let op: opdracht is niet geschikt voor ZZP. Deze opdracht valt in schaal 13.

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt omgegaan.

Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd.

In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM. Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel.

De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen. Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Functie-eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt over de certificering(en) DAMA -en of DMBOK
  • De aangeboden kandidaat beschikt over academisch werk- en denkniveau
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met operationele datamanagementactiviteiten en/of business intellegence en/of datawarehousing
  • De aangeboden kandidaat beschikt over kennis van en ervaring met relevante wet- en regelgeving in de praktijk zoals de AVG en/of BIO en/of ISO 27001/27002 en/of NIST. 
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met data architectuur, data modelleren, data governance en data qualit

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 06 november 2025, voor 11.00 uur een recente cv voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Solliciteer nu

Reageren kan binnen 2 minuten

Ik sta voor je klaar.

Wil jij meer weten over deze opdracht?
Musa kan jou hier alles over vertellen. Wacht dus niet langer! Bel, mail of app Musa. Zo geregeld.

recruiter image

Musa Cigil

Recruiter IT West-Nederland