Doorzoek website

Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste informatie

Business/Proces Analist (2fte)

Utrecht
11 Maanden
36 uren
2 februari 2026
Hybride
Solliciteer

Reageren kan binnen 2 minuten

Over deze opdracht

Voor onze opdrachtgever Het Openbaar Ministerie zijn wij opzoek naar een Business/Proces Analist (2fte). Reageren kan tot uiterlijk donderdag 8 januari 12:00. Let op: opdracht is niet geschikt voor ZZP. Deze opdracht valt in schaal 12. 

Binnen het OM is de ICT volop in ontwikkeling. Voor IVOM zijn wij op zoek naar een collega die gaat helpen bij het verbeteren van de operationele processen, die

ingezet wordt bij de afdeling Informatie Voorziening Openbaar Ministerie (IVOM) in Utrecht. De Business/Proces Analist speelt een sleutelrol in het vertalen van

complexe business behoeften naar IT-specificaties en procesverbeteringen, met een focus op de integratie en optimalisatie binnen het werkveld van het nieuwe

Wetboek van Strafvordering en daar aan gerelateerde IT-systemen.

De Business & Proces Analist is verantwoordelijk voor het ondersteunen van Product Owners en Informatie Analisten bij het vaststellen van business requirements,

vertaald vanuit gebruikersbehoeften naar specifieke, haalbare IT-oplossingen binnen het Openbaar Ministerie (OM).

*De beste vier kandidaten worden uitnodigd voor een gesprek*

Als Business/Proces Analist ben je de cruciale schakel tussen onze IT-afdeling en de operationele teams binnen het OM. Je helpt bij het vertalen van complexe

business behoeften naar heldere IT-specificaties en ondersteunt bij het stroomlijnen van processen. Je werkt nauw samen met Product Owners en Informatie

Analisten om de efficiëntie binnen het OM te verbeteren.

1. Procesanalyse- en verbetering: Faciliteren van sessies met stakeholders om essentiële

bedrijfsprocessen en IT-behoeften vast te stellen. Analyseren van bestaande werkprocessen in relatie tot het nieuwe wetboek van strafvordering. Identificeren van

inefficiënties met de komst van het nieuwe wetboek irt bestaande processen en deze optimaliseren met behulp van IT-oplossingen.

2. Requirements Gathering: Systematisch verzamelen, analyseren en documenteren van de behoeften van stakeholders om deze om te zetten in gedetailleerde

business requirements en user stories.

3. Stakeholder Management en Communicatie: Actief onderhouden van contacten met interne stakeholders en externe ketenpartners, faciliteren van communicatie

en afstemming tussen diverse betrokken partijen.

4. Risicoanalyse en Oplossingsontwikkeling: Identificeren van potentiële risico's binnen projecten en deze vertalen naar functionele behoeften en technische

oplossingen. Betrokken bij het definiëren van de systeemarchitectuur en ontwerp, ondersteunen van de realisatie van deze oplossingen. Beoordelen van de

technische en functionele haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.

5. Projectondersteuning en -coördinatie: Ondersteunen van Projectmanagers en Product Owners door het bewaken van projectvoortgang en afstemming tussen

business en IT.

6. Compliance en Documentatie: Zorgen dat alle processen en oplossingen voldoen aan relevante wet- en regelgeving, waaronder AVG en Archiefwet.

Over de organisatie

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van

belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met

hun belangen wordt omgegaan.

Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten

het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het

Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM.

Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het

ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een

bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel.

De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen.

Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl

Functie-eisen

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een HBO diploma (in de richting van Bedrijfskunde, Informatica, Informatiekunde, of een verwante studie). Dit dient uit het cv te blijken.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Business of Proces Analist. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over aantoonbare kennis en ervaring met Agile/Scrum werkwijzen. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over aantoonbare kennis en ervaring met data-gedreven besluitvorming en projectmanagement. Dit dient uit het cv te blijken.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk en het vermogen om als brug tussen diverse stakeholders te functioneren.
  • De kandidaat is geen ZZP'er.

Functie-wensen

  • De kandidaat heeft 'X' aantal jaren kennis en ervaring met modelleringstools -en technieken zoals BPMN en UML.
  • De kandidaat beschikt over Agile -en of Scrum certificering (zoals SAFe, Agile Scrum Foundation).
  • De kandidaat heeft 'X' aantal jaren ervaring als Business of Proces Analist.

Interesse?

Stuur ons dan uiterlijk 08 januari 2026, voor 11.00 uur een recente cv voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Solliciteer nu

Reageren kan binnen 2 minuten

Ik sta voor je klaar.

Wil jij meer weten over deze opdracht?
Esther kan jou hier alles over vertellen. Wacht dus niet langer! Bel, mail of app Esther. Zo geregeld.

recruiter image

Esther de Lijster

Account IT West-Nederland