Doorzoek website
Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste informatie

Voor onze opdrachtgever Het Openbaar Ministerie zijn wij opzoek naar een Business/Proces Analist (2fte). Reageren kan tot uiterlijk donderdag 8 januari 12:00. Let op: opdracht is niet geschikt voor ZZP. Deze opdracht valt in schaal 12.
Binnen het OM is de ICT volop in ontwikkeling. Voor IVOM zijn wij op zoek naar een collega die gaat helpen bij het verbeteren van de operationele processen, die
ingezet wordt bij de afdeling Informatie Voorziening Openbaar Ministerie (IVOM) in Utrecht. De Business/Proces Analist speelt een sleutelrol in het vertalen van
complexe business behoeften naar IT-specificaties en procesverbeteringen, met een focus op de integratie en optimalisatie binnen het werkveld van het nieuwe
Wetboek van Strafvordering en daar aan gerelateerde IT-systemen.
De Business & Proces Analist is verantwoordelijk voor het ondersteunen van Product Owners en Informatie Analisten bij het vaststellen van business requirements,
vertaald vanuit gebruikersbehoeften naar specifieke, haalbare IT-oplossingen binnen het Openbaar Ministerie (OM).
*De beste vier kandidaten worden uitnodigd voor een gesprek*
Als Business/Proces Analist ben je de cruciale schakel tussen onze IT-afdeling en de operationele teams binnen het OM. Je helpt bij het vertalen van complexe
business behoeften naar heldere IT-specificaties en ondersteunt bij het stroomlijnen van processen. Je werkt nauw samen met Product Owners en Informatie
Analisten om de efficiëntie binnen het OM te verbeteren.
1. Procesanalyse- en verbetering: Faciliteren van sessies met stakeholders om essentiële
bedrijfsprocessen en IT-behoeften vast te stellen. Analyseren van bestaande werkprocessen in relatie tot het nieuwe wetboek van strafvordering. Identificeren van
inefficiënties met de komst van het nieuwe wetboek irt bestaande processen en deze optimaliseren met behulp van IT-oplossingen.
2. Requirements Gathering: Systematisch verzamelen, analyseren en documenteren van de behoeften van stakeholders om deze om te zetten in gedetailleerde
business requirements en user stories.
3. Stakeholder Management en Communicatie: Actief onderhouden van contacten met interne stakeholders en externe ketenpartners, faciliteren van communicatie
en afstemming tussen diverse betrokken partijen.
4. Risicoanalyse en Oplossingsontwikkeling: Identificeren van potentiële risico's binnen projecten en deze vertalen naar functionele behoeften en technische
oplossingen. Betrokken bij het definiëren van de systeemarchitectuur en ontwerp, ondersteunen van de realisatie van deze oplossingen. Beoordelen van de
technische en functionele haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.
5. Projectondersteuning en -coördinatie: Ondersteunen van Projectmanagers en Product Owners door het bewaken van projectvoortgang en afstemming tussen
business en IT.
6. Compliance en Documentatie: Zorgen dat alle processen en oplossingen voldoen aan relevante wet- en regelgeving, waaronder AVG en Archiefwet.
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van
belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met
hun belangen wordt omgegaan.
Het Openbaar Ministerie (OM) bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 10 arrondissementsparketten, 1 LRO (landelijke Ressortsorganisatie) en een aantal ‘bijzondere’ eenheden, te weten
het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM), de IVOM (Informatievoorziening OM) en de Rijksrecherche. Het
Openbaar Ministerie is op ca. 35 locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 6.000 mensen bij het OM.
Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College is verantwoordelijk voor heel het OM en legt zich toe op de formulering van nieuwe handhavingsrichtlijnen en het
ontwikkelen van het opsporings- en vervolgingsbeleid. De zorg voor de organisatie en de bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. De parketten staan onder leiding van een hoofd van een
bedrijfsonderdeel die verantwoordelijk is voor de primaire taken van een arrondissement of ressort of een landelijk werkend onderdeel.
De onderdelen van het OM kennen ieder een eigen dynamiek, aandachtsgebieden en, in sommige gevallen, specialismen.
Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: www.om.nl
Stuur ons dan uiterlijk 08 januari 2026, voor 11.00 uur een recente cv voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.

Wil jij meer weten over deze opdracht?
Esther kan jou hier alles over vertellen. Wacht dus niet langer! Bel, mail of app Esther. Zo geregeld.
Account IT West-Nederland