Doorzoek website
Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste informatie
Voor onze opdrachtgever zoeken wij een UX Writer. Let op: deze aanvraag is niet geschikt voor zzp'ers. Deze aanvraag valt in schaal 11. Uiterlijk reageren tot: 18-09-2025 12:00.
Opdrachtbeschrijving
In jouw rol als UX-writer denk je mee met de UX-designer binnen het team over generieke oplossingen voor designvraagstukken. Het gaat niet zozeer om
het schrijven van teksten, maar om design thinking: oplossingen bedenken voor designvraagstukken. We streven daarbij naar zo min mogelijk tekst, het
design moet voor zich spreken. AVG- en WCAG-eisen worden hierin standaard meegenomen.
Ook stel je richtlijnen op en documenteer je jouw werk indien nodig. Daarbij doe je onderzoek (online en met gebruikers) om behoeftes of effect te toetsen.
Je houdt daarbij rekening met verschillende doelgroepen met verschillende behoeftes. Je houdt altijd in gedachten hoe de Belastingdienst zich wil
presenteren: als betrokken specialist. Je houdt rekening met al bestaande huisstijlrichtlijnen. Je stemt af met andere redacteuren binnen het UX chapter. De
teksten schrijf je eerst, waarna je ze in een contentmanagementsysteem zet. We gebruiken hiervoor IBM Web Content Manager (WCM). Het is een pre als je
hiermee kunt werken.
Achtergrond opdracht
Opdracht wordt vanuit BZB uitgevoerd maar valt onder de aansturing van Klantinteractie voorzieningen.
Wat is Klantinteractie voorzieningen?
Klantinteractie voorzieningen is een agile lerende organisatie met professionele medewerkers, die bijdrage levert aan het verbeteren van de digitale
dienstverlening van de Belastingdienst. Het organisatieonderdeel handelt zelfstandig en in lijn met de missie, visie en ambities van de Belastingdienst.
Gebruikt daarbij de methodiek Service design om daarmee de externe en/of interne klant centraal te stellen. Want voor hen doen we het. Klantinteractie
voorzieningen vernieuwt formulieren, websites en portalen van de Belastingdienst. Dat vraagt om een multidisciplinaire aanpak in agile teams.
Welke systeem wordt daarbij gebruikt?
Next is het vernieuwingsteam van Klantinteractie & -services Digitaal (KI&S Digitaal).
Het team bestaat onder meer uit UX-designers, UX-writers en frontend and backend developers. Next werkt nauw samen met Informatievoorziening (ICT
afdeling). Samen vormen Next en IV-accent de Safe agile Large Solution. De teamleden van Next zijn verdeeld over de teams van de Large Solution
Klanterinteractie voorzieningen.
De IV- organisatie van de Belastingdienst is verantwoordelijk voor en verzorgt de ICT- voorzieningen. Het merendeel van de applicaties wordt op dit moment door
de IV- organisatie zelf ontwikkeld, onderhouden en beheerd in het eigen data center.
Naast de zorg voor continuïteit op de massale heffing- en inningsprocessen die plaatsvinden binnen een degelijke, stabiele omgeving, wordt er tevens volop
gewerkt aan modernisering van het IV- landschap. Dit gebeurt deels intern door gebruik te maken van de expertise die intern aanwezig is, maar ook door het
aantrekken van (kant-en-klaar) oplossingen en expertise uit de markt.
hbo werk en denk niveau
De aangeboden kandidaat beschikt over HBO werk- en denkniveau. Dit is aantoonbaar door een afgeronde HBO-opleiding en/of door de
gevraagde werkervaring in knock-out criterium 2.
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met verschillende soorten content, content in interactieve formulieren en diensten
(microcopy)
De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met moderne digitale dienstverlening en toegankelijkheid (WCAG) (3 jaar)
De aangeboden kandidaat heeft ervaring met communicatie en online dienstverlening, bij voorkeur ook binnen de Rijksoverheid (3 jaar).
Stuur ons dan uiterlijk 17 september 2025, voor 21.59 uur een recente cv voor deze rol, samen met je beschikbaarheid/geplande vakanties en je all-in uurtarief excl. BTW.
Wil jij meer weten over deze opdracht?
Malyn kan jou hier alles over vertellen. Wacht dus niet langer! Bel, mail of app Malyn. Zo geregeld.
IT Recruiter Oost-Nederland